Sivut

8. maaliskuuta 2015

Ihmisten erilaisuus

Joku saattaa otsikon perusteella heti ajatella, että onpas taas yleinen aihe. Mitä väliä sillä on, kun aika monella on kuitenkin oma kantansa ja kaikki miettivät aina jollain omalla tavalla asioita? Mä tykkään kirjottaa, koska selvennän omaa päätäni kirjoittamalla tänne. Mulle tulee niin paljon ajatuksia, että niitä on vaikea välillä edes kirjoittaa.

Tää aihe tuli mulle mieleen siksi, koska olen mielestäni aika omalaatunen, niin kuin toki jokanen yksilö omana itsenänsä. Mua ei kiinnosta meikata kauheita määriä meikkiä tai ostaa niitä perus vaatteita, mitä saattaa "muodissa" sillä hetkellä olla. Mua ei myöskään kiinnosta ryypätä joka viikonloppu tai ottaa sataa kuvaa snapchattiin päivässä.

Mua kiinnostaa kehittää itteäni ihmisenä jatkuvasti ja mä tykkään saavuttaa asioita. Tän huomaa siinä, että esimerkiksi työelämässä oon kauhean kunnianhimoinen tapaus, ja tykkään tehdä töitä. Sillon mulle tulee olo, että oon saavuttanut jotain tärkeää. Nyt ehkä jollekin saattaa tulla ajatus mieleen, että juoksen rahan perässä. Ei, teen työtä koska samalla kehitän itseäni. Mua kiinnostaa myös tosi erilaiset duunit, ei mua kiinnosta tehdä vaan yhtä ja samaa ammattia koko ikääni (paitsi asianajaja, khehehe mut sinne asti en oo päässyt, vielä). Mua kiinnostaa kokeilla erilaisia duuneja, jotta tajuaa miten erilaisia erilaiset työt ovat.

Oon myös huomannut, ettei mua kiinnosta puhua "turhanpäiväsiä" asioita. Yleensä sanon kun mulla on sanottavaa, enkä oikeen keksi "turhanpäivästä" pölötettävää helposti. Tiedä sitten onko tää hyvä vai huono asia. Mun mielestä on aika outoa kirjoittaa näitä asioita mustaa valkoselle kun usein vaan ajattelen niitä. Tätä tekstii kirjoittaessa huomasin, miten vaikeeta tää oikeesti on.

Mutta avasin tota mun tekstiä kertomalla omia tuntemuksia itsestäni verrattuna muihin. Kyllä, jokainen on yksilö ja periaatteessa kaikki ovat erilaisia, mutta aina on niitä, jotka erottuvat "parhaiten" joukosta jollain tapaa. Kyseessä voi olla tyyli, puhetyyli, ulkonäkö tai vaikkapa eri väriset hiukset. En lähtisi sanomaan, että se ois huono juttu.

Annetaan ihmisten olla sellasia kun ne on, omina yksilöinä. Meillä kellään ei oo varaa lähtee tuomitsemaan, niinku oon aiemmassa postauksessa aiemmin kirjoittanut. Monesti miettii myös, onko se erilaisuus niin pahasta. Keksittekö yhtäkään syytä, miks se ois paha? Mä keksin yhden. Ehkä sillä, joka tuntee itsensä erilaiseksi, tulee helposti ajatus, että mitähän noi muut ajattelee. Itse ajattelen niin ehkä liiankin usein, kun oikeasti ei pidä välittää siitä, mitä muut ajattelee vaikkapa sun tyylistä. Ole oma itsesi, niin sä löydät kyllä ne oikeet ihmiset rinnalle. Jos joku ei hyväksy sua sellasena ku sä oot, se ei oo oikea ihminen sun elämään. Itse oon sitä mieltä, koska turhaa lähteä muuttamaan itseä sen takia että joku hyväksyisi sut. Ootko sillon muka oma itses kokonaan ja sujut itses kanssa? Tuskinpa.

Miettikää sitä, että jos me kaikki oltaisiin samanlaisia tässä maapallossa, mitä siitä tulisi? Suoraansanoen yks kaaos mun mielestä. Jos jokanen puhuis samanlailla, näyttäis samanlaiselta tai pukeutuis samanlailla jne. En mä sellasta kestäis. Mun mielestä on ihan hyvä, ettei kaikki yritä olla samanlaisia kuin joku muu. Jokanen meistä tuo maailmaan jotain mitä välttämättä se toinen ei. Joku meistä saattaa täydentää sen toisia puuttuvia puolia, mitä sillä toisella ei välttämättä oo ja toistepäin jne.

Ja jotta tää yhteiskunta saadaan toimimaan, me tarvitaan erilaisia näkökulmia ja erilaisia mielipiteitä. Jos kaikki ajattelis asiat vaan yhellä tavalla ja hirveen kapeesti, ei siitä tulis yhtään mitään. Me tarvitsemme erilaisia ihmisiä tänne, jotta kaikki täällä toimis. Robottimaisina ihmisinä, samaan pyrkivinä henkilöinä tää ei toimis tälleen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kirjoitattehan rakentavia kommentteja, jotka ovat asiallisia :)
Kiitos!